Op initiatief van GroenLinks voert de gemeente Albrandswaard, met ingang van 1 januari 2020, de 'Ja/Ja-sticker' in. Na invoering van dit systeem ontvangt een inwoner alleen nog maar reclamedrukwerk als deze expliciet toestemming geeft met een sticker op de brievenbus. De Schakel en De Botlek worden wel nog gewoon bezorgd. Op deze manier besparen we meer dan vele tienduizenden kilo's papierafval per jaar in onze gemeente. Dit is besloten in de raadsvergadering van 1 april 2019. Klik hier voor de motie van GroenLinks die met 19 van de 21 stemmen werd aangenomen. Update 6-4-2020: Helaas is de maatregel door de wethouder uitgesteld. De corona-maatregelen vertragen dit proces mogelijk nog langer.

Update 8-6-2020: Om het plaatje helder te krijgen bij de wethouder heeft GL schriftelijke vragen gesteld. De antwoorden stemmen echter niet vrolijk. Het is onduidelijk wanneer de ja/ja-sticker wordt ingevoerd. Aan de ene kant komt dit omdat het college B&W nog niet alle stukken rond heeft en anderzijds omdat de folderbedrijven uitstel hebben bedongen bij de voorzieningrechter. De wethouder geeft als grove schatting dat de sticker over twee jaar wordt ingevoerd. Dit is natuurlijk een grote vertraging. GL is hier niet blij mee en we hopen dat het sneller zal gaan. We blijven het dossier volgen en ons hard maken voor de uitvoering van de -door GL voorgestelde en in de raad afgesproken- maatregelen. Mocht u de vragen en de uitleg van de wethouder willen lezen, kunt u die hier vinden.