GroenLinks is telerugesteld over het feit dat er nu al zolang over het Buijtenland van Rhoon wordt gesproken, er inmiddels al ongeveer 30 miljoen euro is uitgegeven aan onderzoek en overleg maar dat er nog steeds geen natuur is gerealiseerd. Het besluit om de natuur in het Buijtenland van Rhoon te ontwikkelen is gelijktijdig genomen met het besluit om de Tweede Maasvlakte aan te leggen. Die grote industriezone ligt er inmiddels, maar van de ontwikkeling van de natuur is helaas nog geen sprake.

Tijdenns de Statencommissie Duurzame ontwikkeling heeft GroenLinks Zuid-Holland fractievoorzitter Huri Sahin, aangegeven dat GroenLinks niet met het voorstel van het college kan instemmen om het advies van de kwartiermakers over Buijtenland van Rhoon over te nemen. In het voorgestelde besluit is onvoldoende gewaarborgd dat de natuurdoelen worden gewaarborgd.

Huri Sahin: 'Het is zorgelijk dat na jarenlandg praten het project Buijtenland van Rhoon niet is gerealiseerd. Een belangrijk project om de natuur in onze provincie te vergroten. Het is treurig dat de doelen voor natuur gedurende de jaren steeds minder ambitieus zijn geworden. Het doel was hoogwaardig naturr- en recreatiegebied, werd daarna na inzet van kwartiermaker Cees Veerman hoogwaardig akkernatuur en nu moeten we maar hopen dat het nieuwe advies hoogwaardig akkernatuur wel gehaald gaat worden. Als we als Provinciale Staten onze kaderstellende en controlerende rol echt serieus nemen, dan kunnen we alleen al daarom nu niet met dit voorstel instemmen."