Op het eerste oog lijkt het er op dat Albrandswaard aan het verduurzamen is, maar schijn bedriegt. Wethouder Goedknecht heeft dan wel her en der voor wat zonnepanelen gezorgd, maar op het totale verbruik in onze gemeente stelt het nog niet veel voor. Zelfs het geplande zonnepark langs de A15 zal in het meest gunstige geval maar net iets meer dan 10% van de Albrandswaardse huishoudens van elektriciteit kunnen voorzien.

Om van Albrandswaard een echt groene en duurzame gemeente te maken, is er echter veel meer nodig. En moet je groter durven te denken dan alleen wat zonnepanelen op het dak van een sporthal. Misschien hoort er wel samenwerking met de provincie bij voor het plaatsen van windmolens, ook al ligt dat electoraal moeilijk. In samenspraak met de burgers van Albrandswaard moet het zonder meer mogelijk zijn om een geschikte plek te vinden.

In ieder geval hoort het te beginnen bij een concreet plan waarin integraal staat beschreven welke duurzaamheidsdoelen de gemeente wil halen. Dat ontbreekt tot op heden. Wij vinden dat heel Albrandswaard volledig klimaatneutraal moet zijn in uiterlijk 2050. En daar hoort dus niet alleen het opwekken van stroom bij, maar ook de afbouw van het gasverbruik.

Een impuls komt wellicht uit onverwachte hoek. Wethouder Van der Graaff wil van de Albrandswaardse aandelen in Eneco af (De Schakel, 14 september 2017) en noemt de waarde van dit aandelenpakket zo groot dat deze opbrengst de financiën van Albrandswaard enorm kan versterken. Zou het niet een uitstekend idee zijn om dit deze opbrengsten in een fonds onder te brengen om zo écht aan een klimaatneutrale gemeente te werken? Of nemen we genoegen met de houtje-touwtje, vlees noch vis aanpak van het huidige college?