HIER GAAN WIJ VOOR
- Wij stimuleren het gebruik van het openbaar vervoer en willen dat de combinatie ‘wandelen of fietsen’ met ‘openbaar vervoer’ zo aantrekkelijk mogelijk is. We staan voor continuering van het huidige serviceniveau van bus en metro in onze gemeente. Tevens maken we keuzes die het gebruik van openbaar vervoer ondersteunen en mogelijk tot uitbreiding van het serviceniveau kunnen leiden.
- Wij zijn voor het verstrekken van een gratis OV kaart voor mensen met een minimuminkomen.
- Wij staan open voor goed doordachte vormen van deelmobiliteit (bijvoorbeeld via ‘Mobility as a Service’). Een combinatie van openbaar vervoer met bijvoorbeeld deelfietsen en/of (elektrische) deelauto’s kan bijdragen aan het verbeteren van de duurzame bereikbaarheid van Albrandswaard. Wij vinden wel dat de gemeente vooraf de voorwaarden hiervoor moet vaststellen om negatieve gevolgen voor bijvoorbeeld leefbaarheid en gebruik te voorkomen.
- Wij willen meer veiligheid en betere stallingsruimte voor fietsen rondom de metrostations Poortugaal en Rhoon. Ook de bewaking keert terug bij de fietsenstalling. Dit komt de veiligheid ten goede, brengt het aantal fietsendiefstallen terug en biedt werkgelegenheid.
- Wij gaan voor het gebruik van de fiets voor korte afstanden. Het moet aantrekkelijker zijn de fiets te pakken in plaats van de auto. Ditis gezond en komt het milieu ten goede. Er komen extra fietsenrekken in de winkelgebieden en waar nodig parkeervakken voorbakfietsen en elektrische fietsen.
- Voetgangers en fietsers krijgen prioriteit bij de inrichting van verkeersstromen in en naar het centrum van onze kernen. Er wordt gekeken naar de veiligheid van oversteekplaatsen in de buurt van scholen, ouderenwoningen en in de winkelcentra.
- Om de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers te vergroten, willen wij een maximumsnelheid van 30 km/uur in de bebouwdekom voor al het verkeer.
- De bushaltes in Portland worden zoveel mogelijk voorzien van een haltehaven, zodat de bus niet meer stopt op de drukkedoorgaande Portlandse Baan. Dit komt de doorstroming en verkeersveiligheid in Portland ten goede.
- Het gehele gemeentelijke wagenpark (vuilniswagens, veegwagens, plantsoenendienst, etc.) gaat over op elektrisch rijden.
- De parkeerdruk in de winkelcentra gaan we tegen door de invoering van een blauwe zone (max 2 uur parkeren) op piekmomenten.